13 Ağustos, 2006

la mitad del mundo

Dunyanin ortasindayim!!!

Yani buralara kadar geldik, ekvator cizgisine de haliyle gittik. Bir ayagimizi kuzey yarim kureye, diger ayagimizi guney yarim kureye koyarak resim cektirmezsek baktik ayip olacak, tereddutsuz koyduk ayaklari ve dayandik makinaya. Ayaklar sasti, kaldi. Kisisel tarihlerinde onemli dakikalar yasandi.


La Mitad Del Mundo (Middle of the World) Quito’nun 22 km kuzeyinde yer aliyor. Aslinda turistler gitsin de havali resimler ceksin diye kullanimda olan 2 ayri La Mitad Del Mundo var. Emperyalist Avrupa buralara da el atinca dunyanin orta noktasi olarak yeni bir mekan belirlemisler. Bi de anit dikmisler. Komik olan 1000 yil once yerlilerin belirledigi ve su an Inti Nan muzesinin icinden gecen cizginin aslinda gercek orta nokta olmasi. Ben ikisine de gittim. Gorgusuzuz var mi, allah allah:)

Zamaninda Baris Manco’nun ekvator cizgisi uzerinde yaptigi, niyeyse ben haric herkesin hatirladigi bir deney var. Gercekten de tam ekvator cizgisi ustunde tuhaf seyler oluyor. Bir suru deneyle bize cizginin kerametini ispatladilar.

- Fotografta goreceksiniz, bir yumurta civi uzerinde durabiliyor. Tuhaf bir denge soz konusu orada.
- Ama insanlar ters sekilde etkileniyor her ne hikmetse. Mesela tam ekvator cizgisi ustunde kollar acik, goz kapali dengeli bir sekilde yuruyemiyor insan. Gerci ben denedim, baska yerde de yuruyemiyorum:)
- Bas ve isaret parmaklari birbirine kenetlenerek halka olusturuldugunda bunu acmak cizgi disinda cok zor, ama cizginin tam ustunde insan ufacik bir guce bile direnemiyor. Parmaklar hemen cozuluveriyor.

- Su deneyi de enteresandi. Cizginin bir metre yaninda deney yapildiginda suyun daireler cizerek lavabonun deliginden aktigini goruyoruz. Tam cizginin ustunde ise su hic bir dairesel hareket olmadan direkt asagiya dokuluyor.


- Bunlar disinda 4 mevsim, 24 saati gosterebilen cesitli gunes saatleri vardi cizgi ustunde. 23 Eylul’de gunes isiklari arka cepheye geciyormus filan. Ben cok anlamam bu islerden. Hehe diyip devam ettim turuma.
- Ayrica soylenene gore cizgi uzerinde herhangi bir agirlik 2 pound kadar daha eksik cikiyor. Benim icin pek onemsiz bir fark:)


Dunyada ekvator cizgisi uzerinde olup da sicakligi 0 derecenin altinda olan tek yer Ekvator’da bulunan bir volkanik dag imis bu arada (6000 m yuksekliginde). Adini soylediler ama hatirlamiyorum simdi. Ekvator’da toplam 6 nokta var Mitad Del Mundo olarak kabul edilen. Bunlardan biri de Galapagos’ta.

Ekvator cizgisinin gectigi muzenin icinde Inkalilarin yasantilarinin izlerini de takip etmek mumkun. Evleri, totemleri, gunes saatleri, mutfaklari vs... Bir de savas aleti koymuslar. Upuzun bir borunun icine ok konuyor ve ufleyerek hedef vuruluyor. Kafama tuy taktilar (aslinda kizlarin taktigi tuy baskaydi. Hic begenmedim onu. Pek duduk biseydi. Dedim bana buyugunden verin). Kaktusu alkislar arasinda 12'den sisledim. Amazon'a yakinim ya. Savasci kadinlarin ruhlari benimle galiba:)